Saturday, January 16, 2010

Sekadar Berbicara

Salam semua. Chat? Camne amalan kita? Ada bagus? Sesungguhnya setiap hari amalan kita dicatat. Pernahkah kita semak balik amalan kita? Jika sudah alhamdulILLAH. Jika belum maka marilah kita bermuasabah diri kita. Ana ingin mengambil kesempatan ini utk menceritakan ttg 3 perkara;

1. Apakah yang kita kejarkan dalam hidup kita?
2. Apakah perbezaan antara kita sbg umat Islam dgn umat bukan Islam?
3. Kita baca dan dengar dr media massa bahawa pelbagai penindasan berlaku terhadap

Islam spt Rasulullah SAW dan ALLAH SWT dihina melalui lukisan dan penulisan. Adakah Islam perlukan kita atau kita perlukan Islam?

Persoalan yg begitu menarik utk dibincangkan antara kita. Adakah kita sedar ttg perkara ini. Persoalan yang pertama menanyakan kita tujuan hidup kita ini. Adakah hidup kita ini sekadar mencari harta? Adakah sekadar mencari perempuan utk memuaskan nafsu? Ataupun sekadar mencari hiburan sahaja? Ana ingin menanyakan sesuatu kepada pembaca semua. Adakah segala yg ada di dunia ini akan kita bawa ke kubur? Persoalan yang banyak ana timbulkan ini perlu saudara dan saudari fikirkan. Mungkin pembaca di luar sana akan kita menyatakan bahawa kita perlu mencari akhirat. Adakah kita perlu tinggalkan dunia dan hanya mencari akhirat? Salah, ALLAH SWT suruh kita mencari kedua2nya sekali dan lebihkan akhirat sedikit dari dunia. Sebenarnya perkara yang perlu kita kerjakan ialah keredhaan ALLAH SWT. Dengan keredhaan ALLAH SWT maka kita akan selamat azab kubur dan azab neraka. Tanpa keredhaanNya adakah kita mampu memasuki syurga kepunyaanNya. Keredhaan ALLAH SWT itu amat penting dalam hidup. Redhanya ALLAH SWT, berkatlah hidup kita.

Untuk mencari keredhaanNya kita perlu beribadah setiap masa. "Apa ini? Bukan ke kau kata td kita kena cari kedua2nya bukan hanya mencari akhirat sahaja", persoalan ini mungkin timbul di benak pembaca. Oleh itu, pembaca perlu faham ibadah ini x semestinya kita buat perkara2 sunat dan wajib sahaja. Sesuatu perkejaan yang kita lakukan hanya dengan membetulkan niat kita bahawa kita melakukan ini kerena ALLAH SWT maka perkerjaan yang kita lakukan itu menjadi ibadah. Walaupun begitu, perkerjaan kita itu mestilah tidak melanggar perintah ALLAH SWT. Tinggalkan segala larangan ALLAH SWT dan lakukan segala perintah ALLAH SWT maka kita akan memperoleh rahmat dan keredhaan ALLAH SWT.

Persoalan yang kedua menyatakan bahawa apa bezanya kita dengan umat bukan Islam. Persoalan ini mungkin saya tidak panjang lebar dalam menerangkannya. Bezanya kita dgn umat bukan Islam ialah kita melakukan sesuatu perkara itu ikhlas dr hati kerana ALLAH SWT. Kita melakukan perkerjaan kita bukan utk manusia, bukan utk menunjuk, bukan juga utk nafsu kita dan bukan utk harta dunia, kita melakukannya kerana pencipta kita iaitu ALLAH SWT. Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan ALLAH SWT. Kita mempunyai satu itikad yang sgt kukuh dan mantap. Tambahan pula, hal ini akan menghasilkan kerajinan yang luar biasa kerana kita melakukan sesuatu itu kerana ALLAH SWT. Persoalan ini sbnya ana lebih gemar utk saudara dan saudari utk memikirnya sendiri hehe. Ana harap pembaca akan memikirkan setiap persoalan yg ana timbulkan.

Persoalan yang ketiga itu iaitu Islam perlukan kita @ kita perlukan Islam? Satu persoalan yg amat menarik utk kita bincangkan. Pelbagai pendapat mungkin akan timbul dan antaranya Islam perlukan kita, kita perlukan Islam dan sama2 saling memerlukan. Mari kita lihat kembali sejarah atau sirah Islam. Sudah beberapa kaum telah ALLAH SWT musnahkan dan mengantikan dengan kaum yg lebih baik dr kaum2 yg terdahulu. Antara2 kaum yg telah dimusnahkan ialah kaum Nabi Lut, kaum Nabi Isa, . Apabila kita lihat perkara ini terfikirkah kita siapa perlukan siapa? Islam perlukan kita ke? Kita perlukan Islam?

Secara kasarnya beginilah, ALLAH SWT yang mempunyai nama Al-Jalil, Al-Qayyum, As-Samad, Al-Wali, Malikul-Mulk, Al-Baqi, Al-Matin, Al-Aziz, Al-Khaliq dan pelbagai lg nama sebanyak 99 Nama dan mempunyai 20 sifat wajib yg mana menghapuskan 20 sifat mustahil iaitu Wujud, Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu lilhawadith, Qiamuhu binafsih, Wahdaniat, Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Sama', Basar, Kalam, Kaunuhu qaadiran, Kaunuhu muriidan, Kaunuhu 'aliman, Kaunuhu hayyan, Kaunuhu sami'an, Kaunuhu basiiran dan Kaunuhu mutakalliman perlukah Dia yang menciptakan agama Islam kepada kita apabila kita engkar kepadaNya. Sesungguhnya ALLAH SWT tidak berkehendak sesuatu ke atas kita. ALLAH SWT tidakkan akan rugi bila kita menolak agamaNya dan Allah SWT teramat suka apabila kita memilih utk mengikutnya. Lihat kembali kepada sirah, sudah beberapa2 kaum yang ALLAH SWT musnahkan malah kaum Rasulullah SAW juga ALLAH SWT pernah menghantar Malaikat Penjaga Gunung utk mengikut apa sahaja perintah Rasulullah SWT termasuklah memusnahkan umat2 manusia yg engkar. Walaupun begitu sungguh mulia Rasulullah SAW, beliau tidak berniat begitu malah bersabda pengganti kaum2 itu iaitu anak2 mereka akan mengikut perintah ALLAH SWT. Sesuatu yg berharga bila kita x hargai maka benda itu akan hilang sendiri atau kita akan hilangkan benda itu.

Ana juga ingin membincangkan sebuah ayat dari surah Az-Zariyat iaitu Ayat 56. ALLAH SWT berfirman iaitu; "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu". Ayat ini amat perlu kita fahami secara mendalam. Dalam ayat ini ade menyatakan penafian dan penegasan. Ana hanya mampu utk menerangkan ayat ini secara kasar sahaja. Sekiranya pembaca mahu tahu lebih lanjut, pergilah mencari kitab tafsir Al-Quran dan berjumpa dgn Ilmuwan Islam. Okailah, ayat ini menerangkan bahawa ALLAH SWT tidak akan ciptakan manusia & jin melainkan semata2 beribadah kepada ALLAH SWT. Atas dasar inilah manusia dan jin diciptakan diatas muka bumi ini. Ini tujuan kita diciptakan dan tujuan hidup kita. Hidup ini adalah ibadah. Seperti mana yang ana cakapkan di atas iaitu ibadah itu bukan sekadar solat, puasa, pergi haji dan pelbagai lagi, ibadah akan terjadi apabila kita melakukan sesuatu perkara yg tidak melanggar syarak dengan meletakkan niat kita hanya kepada ALLAH SWT.

Kita bukan part-time tapi full-time Islam sampai akhir hayat kita. Kita perlu sedar bahawa Allah SWT itu Maha Mengetahui. Oleh itu, tidak Allah SWT ciptakan sesuatu tanpa ade kebaikan di dalamnya. Begitu hebatnya ciptaan ALLAH SWT. Kalu tidak percaya lihatlah diri sendiri. Pernahkan anda melakukan kebaikan walaupun sekecil habuk sekali pown? Semestinya ade dalam hidup manusia. Apabila kita mememahi ayat ini secara mendalam, maka kita akan ada tujuan hidup. Apabila kita mempunyai tujuan hidup, maka kita akan ade keyakinan diri utk menerusikan hidup ini. Ana disini ingin menyatakan pentingnya kita sebelum melakukan sesuatu perkara dengan menyanyakan kepada diri kita tentang tujuan kita dan sambil membetulkan niat kita. Apabila kita tahu tapi x sedar, maka akan susah utk kita bertindak malah apabila kita sedar tapi x hayati maka kita akan susah utk istiqomah. Sesungguhnya, kita mestilah tahu, sedar dan hayati sesuatu perkara maka kita akan berjaya. "Solatku, hidupku dan matiku hanya kerana ALLAH SWT", satu slogan yang perlu kita terapkan dalam hidup dan hati kita.

Oklah ana rasa sekadar ini sajalah okai. Banyak lg yg ana ingin kongsikan bersama-sama tapi ana rasa apa yg telah ana beri ini pown sudah berat dan banyak utk difikirkan. Ana mohon maaf sekiranya ade tersalah bahasa ke, kata ke, maklumat ke, atau apa2 pown la. Sesungguhnya yg baik dtg dr ALLAH SWT dan yang buruk dtg dr kekhilafan kita. Wasalam.

WALLAHUALAM

No comments:

Guided Ways

Search in Quran
Search in Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
Powered by www.GuidedWays.com

Looking for Ways of Life

Search in Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
Powered by www.GuidedWays.com