Saturday, December 20, 2008

Mawi & Ekin Selamat Dijabkabulkan

Syukur ke hadrat Illahi hari ini dalam sejarah akhirnya Mawi & Ekin selamat dijabkabulkan. Mawi hanya dengan satu lafaz sahaja hanya maka mereka menjadi suami isteri. Saya amat gembira kerana satu ikatan yang amat suci iaitu perkahwinan telah dibina antara Mawi & Ekin dengan mengikut syarak. Saya berdoakan untuk mereka agar ikatan suci mereka akan berkekalan hingga akhirat denga berlandaskan Islam. Bagi saya, perkahwinan bukan satu perkara ringan tetapi satu perkara yang amat besar dalam kehidupan manusia. Perkahwinan ini bukanlah satu keistimewaan tetapi ianya adalah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan bersama-sama antara seluruh ahli keluarga. Perkahwinan ini boleh menjadi sesuatu perkara yang menarik apabila seluruh ahli keluarga saling bertoleransi, bertanggungjawab, amanah dan jujur. Kita selalu melihat kebanyakan orang kahwin tak lama sudah bercerai. "Kenapa hal ini boleh berlaku?" soalan yang sering saya tanya pada diri sendiri. Bagi pendapat saya, seseorang itu apabila hendak berkahwin perlulah melakukan satu proses "ice-breaking" untuk diri sendiri atau dipanggil muasabah diri. Pelbagai soalan boleh ditanyakan dalam proses.

Namun saya hanya akan menyentuh sedikit persoalan yang mungkin kebanyakan orang lupa hendak bertanya kepada diri sendiri. Antaranya, "Perlukah kita kepada Allah SWT?". Apabila soalan itu dijawab dengan menyatakan memang saya perlukan Allah SWT, maka barulah kita tanya adakah kita sebenarnya hambaNya dan adakah kita sudah menjalankan tanggungjawab kita sebagai hambaNya. Hal ini akan membuat kita tahu kelemahan kita kerana sekiranya kita tak menjalankan tanggungjawab kita dengan Allah SWT, bagaimana kita hendak menjalankan tanggungjawab kita dengan manusia. Habum minAllah, Habum minnas.

Muasabah diri sebelum perkahwinan perlu dilakukan agar kita dapat menjalankan tanggungjawab kita dalam keluarga. Rasulullah SAW juga pernah bersabda bahawa apabila kita mengikut segala yang terdapat di dalam Al-Quran dan As-Sunnah maka kita takkan sesat. Hal ini menunjukkan bahawa hidup ini perlu berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah serta perkahwinan. Saya juga berharap perkahwinan Mawi & Ekin bukan seperti perkahwinan sesetengah artis yang kahwinnya sekejap lepas itu bercerai. Hargailah setiap kehidupan kita dengan menjalankan tanggungjwab kita. Perlindungan Allah SWT akan diperoleh sekiranya Hukum2 Allah SWT dilaksanakan oleh manusia. Cintailah Allah SWT melebihi segala-galanya maka kita mengasihi seluruh ahli keluarga kita.

Doa Pembuka 12 Pintu

Ya Allah, bukakanlah untukku pintu-pintu kebaikan, pintu-pintu keselamatan, pintu-pintu kesihatan, pintu-pintu nikmat, pintu-pintu keberkatan, pintu-pintu kekuatan, pintu-pintu cinta sejati, pintu kasih sayang, pintu-pintu rezeki, pintu-pintu ilmu, pintu-pintu keampunan dan pintu-pintu syurga. Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Doa Untuk Mawi & Ekin

Ya Allah, Mudah-mudahan Engkau memberkati kedua-dua pasangan suami isteri Mawi & Ekin dalam segala hal (yang baik) dan Engkau kekalkan ikatan perkahwinan mereka hingga akhirat kelak. Lindungilah mereka dari segala kejahatan yang tersembunyi atau tidak tersembunyi. Ya Zal Jalal Wal Ikram Amin.


Ingatlah bahawa doa itu merupakan resepi kerjayaan di dunia dan di akhirat.

No comments:

Guided Ways

Search in Quran
Search in Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
Powered by www.GuidedWays.com

Looking for Ways of Life

Search in Hadith
Search: in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
Powered by www.GuidedWays.com